Vernieuwd leren op de afdeling verloskunde


Begin oktober werd de leerafdeling van de afdeling verloskunde feestelijk geopend. In dit artikel delen Quinty (obstetrieverpleegkundige & leercoach, links op de foto), Milou (student mbo-v, midden op de foto) en Marieke (praktijkopleider, regieverpleegkundige & projectleider, rechts op de foto) over de aanpak en hun ervaringen.

 

Vernieuwd leren op de afdeling verloskunde


Begin oktober werd de leerafdeling van de afdeling verloskunde feestelijk geopend. In dit artikel delen Quinty (obstetrieverpleegkundige & leercoach, links op de foto), Milou (student mbo-v, midden op de foto) en Marieke (praktijkopleider, regieverpleegkundige & projectleider, rechts op de foto) over de aanpak en hun ervaringen.

Generatie Z


Binnen de afdeling verloskunde is het begeleiden van studenten opnieuw vormgegeven, specifiek afgestemd op de leerstijl van Generatie Z. Marieke legt uit: ‘Generatie Z leert op een andere manier, waardoor onze manier van begeleiden niet meer aansloot bij hun behoeften. Samenwerken speelt een grote rol in de opleiding en dat proberen we nu ook binnen de stage vorm te geven.’ Studenten werken nu gezamenlijk aan de zorg voor patiënten en worden hierbij ondersteund door leercoaches. ‘We bieden duidelijke kaders, maar geven studenten tegelijkertijd de vrijheid om op hun eigen manier te werken en te leren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zelf hun rooster samenstellen,’ aldus Marieke. Deze aanpak stimuleert studenten om zelf hun leerproces vorm te geven. Er is volop ruimte om je te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden op te doen.  Door persoonlijke ontwikkeling actief te ondersteunen, leren studenten verantwoordelijkheid te nemen en worden ze aangemoedigd om het roer van hun leerproces stevig in eigen handen te houden.
 

Gedegen aanpak


Hoewel leerafdelingen op veel plekken al bestaan, vroeg de specialistische en acute zorg binnen de verloskunde om een aangepaste aanpak. ‘We bieden zorg op eenpersoonskamers, en er was geen bestaand voorbeeld dat gevolgd kon worden,’ vertelt Marieke. Meerdere verpleegkundigen binnen het team, die zelf ervaring hadden opgedaan op leerafdelingen, waren enthousiast om mee te denken en vormden een projectgroep.  Deze groep analyseerde de kansen en risico’s en ontwikkelde een projectplan volgens de methode van Kotter. ‘De projectgroep heeft de praktische invulling vormgegeven, waarbij de methode van Kotter leidend was,’ licht Marieke toe.

‘We zijn gestart met het ontwikkelen van een heldere visie. Deze visie was leidend in iedere stap en werd door het hele team gedragen.’ De visie luidt als volgt: ‘Wij geloven in het zelflerend vermogen van de student en het samen leren met andere studenten. Juist door de verantwoordelijkheid voor de zorg bij de student te laten, bewaakt de student haar grenzen en zetten wij de student in haar kracht. We stimuleren de lerende houding die bestaat uit nederigheid, nieuwsgierigheid, zelfkennis en lef. De leercoach is actief betrokken, zorgt voor veilige kaders en er is ruimte voor terugkoppeling.’
 

Je doet het samen


Tijdens de ontwikkeling van de leerafdeling werden de wensen en behoeften van het hele team meegenomen. Input werd opgehaald tijdens werkoverleggen, zodat iedereen een stem kreeg in het proces. Marieke vertelt: ‘Binnen de projectgroep hebben we besloten om alle punten vanuit het team mee te nemen. We wisten dat het project alleen kans van slagen had als we het hele team betrokken. Ons uitgangspunt is: We doen het samen.’
 

Beweging in het team


De eerste ervaringen van studenten, leercoaches en verpleegkundigen zijn zeer positief. Quinty deelt: ‘Mijn verwachtingen zijn uitgekomen. De studenten zijn zelfstandiger geworden en voelen meer verantwoordelijkheid. Je ziet dat ze beter samenwerken, actief op zoek gaan naar informatie en met goede vragen bij je komen.’ Marieke sluit zich daarbij aan: ‘Het is fantastisch om te zien hoe studenten meer met elkaar samenwerken. Ze overleggen, bevragen elkaar en reflecteren vaker én beter.’ Ook Milou, een van de studenten, bevestigt  dat zij meer uit haar stage-ervaring haalt en omschrijft de nieuwe vorm van begeleiden als ontzettend leuk en leerzaam: ‘Je neemt meer initiatief, moet zelf handelen, hebt veel vrijheid en leert van je medestudenten. Als student ga je nu meer op onderzoek uit,’ vertelt ze enthousiast. Bovendien vindt Milou het waardevol om zelfstandig de kamers in te gaan:  ‘Hierdoor voel je je extra verantwoordelijk, want je wilt altijd de beste zorg leveren aan de patiënt.’
 

Tips en tops


De nieuwe begeleidingsvorm biedt meer ruimte om de focus te leggen op het leren van de student. Er wordt vaker klinisch geredeneerd en gereflecteerd. Een idee van Milou, waarbij studenten elkaar dagelijks een tip en top geven, is inmiddels onderdeel van de routine. ‘Daardoor kijk je ook kritisch naar het handelen van medestudenten,’ legt Milou uit.

Niet alleen studenten, maar ook het verpleegkundig team profiteert van deze ontwikkeling. Marieke legt uit: ‘Je ziet dat het hele team in beweging komt. Doordat studenten meer klinisch redeneren, zie je dat meer collega’s hierop inhaken en hun eigen kennis vergroten. We leren nu meer van de studenten dan voorheen; deze jonge mensen brengen zoveel nieuwe kennis mee.’ Ook Milou ziet dit terug: ‘Soms moeten verpleegkundigen ook informatie opzoeken in protocollen, en dan doen we dat samen.’ Verpleegkundigen en studenten weten elkaar beter te vinden, waardoor samenwerking en gezamenlijk leren zijn toegenomen.

Ook de ervaringen van patiënten worden in kaart gebracht. Volgens Quinty zijn de patiënten onveranderd tevreden over de zorg. ‘Er komen niet meer verpleegkundigen op de kamer, en patiënten weten dat er verpleegkundigen met de studenten meekijken. Dat geeft hen vertrouwen,’ voegt ze toe.
 

Verbinding binnen het vrouw-kind centrum


De positieve ervaringen vanuit de afdeling verloskunde worden nu breder ingezet binnen de vrouw-kind afdelingen. ‘De ontwikkeling is gestart op de verloskunde, maar inmiddels zijn er ook plannen om op de kinderafdeling en neonatologie te starten,’ vertelt Marieke. Tijdens leermiddagen komen  studenten van de verschillende vrouw-kind afdelingen samen om hun kennis over vrouw-kind zorg te verbreden. Marieke benadrukt het belang hiervan: ‘Het is waardevol dat studenten onderling bij elkaar in de keuken kijken. Dit versterkt niet alleen hun leerproces, maar zorgt ook voor meer verbinding tussen de afdelingen.’
 

Ambitie en boodschap


Quinty: ‘Het zou mooi zijn als we deze ontwikkeling verder kunnen uitbreiden, met meer studenten en ook professionals in opleiding erbij betrekken. Deze aanpak heeft laten zien dat zelfs op een specialistische afdeling nieuwe manieren van leren en begeleiden succesvol kunnen worden toegepast.’ Ze benadrukt dat deze verandering vraagt om flexibiliteit en een focus op kansen, maar dat de praktijk laat zien dat het haalbaar is. ‘Vanaf nu bouwen we verder aan het leren op de afdeling, zodat zowel studenten als professionals zich verder kunnen ontwikkelen en hoogwaardige zorg kunnen leveren. Bovendien is samen leren natuurlijk ontzettend leuk!’ voegt Quinty enthousiast toe.

De afdeling verloskunde is onderdeel van het zorg innovatie centrum (ZIC) Vrouw-Kind waarbinnen nauw samengewerkt wordt met de HAN. Belangrijke thema’s van het ZIC zijn opleiden, innoveren en onderzoeken.

Januari 2025

Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

 

Samen maken we het verschil

CWZ is één van de 27 topklinische
opleidingsziekenhuizen in Nederland. 
Al meer dan 170 jaar zijn wij hét ziekenhuis
van de regio Nijmegen.  

Samen maken we het verschil

CWZ is één van de 27 topklinische
opleidingsziekenhuizen in Nederland. 
Al meer dan 170 jaar zijn wij hét ziekenhuis
van de regio Nijmegen.  

 

 

© 2025 CWZ. Alle rechten voorbehouden.      Disclaimer      Sitemap

 

© 2025 CWZ.
Alle rechten voorbehouden.