Leren voelen hoe je een stagiair moet benaderen

Debby Peters, doktersassistente en planner OK op  B56 (poli orthopedie) was toe aan een uitdaging en werd werkbegeleider. In deze rol ondersteunt ze studenten bij het aanleren van vaardigheden en het vormgeven van hun leerproces en beroepshouding. ‘Geweldig om te doen’ vindt Debby. ‘Het is zo leuk om je enthousiasme over je eigen vak over te kunnen dragen aan een ander.  Helemaal mooi is het als je ziet hoe de stagiair zich ontwikkelt en net zoveel plezier krijgt in het vak.’

Rollen

Om een stagiair goed te kunnen begeleiden wordt er wel wat van Debby gevraagd. Ze vervult een rol als organisator, begeleider en  beoordelaar. Niet alleen zorgt ze voor een veilige leeromgeving waarin de stagiair mag experimenteren met een eigen stijl van leren, ook is ze mede verantwoordelijk voor het opleiden van competente beroepsbeoefenaren.  Debby: ‘elke stagiair vraagt om andere begeleiding. Daar probeer ik op aan te sluiten. Vooral in het geven van feedback is dat belangrijk. Bij de ene stagiair kun je heel direct zijn in je woorden, terwijl  de ander veel subtieler benaderd moet worden. Dat moet je aan leren voelen’.

Ondersteuning

Het geven van feedback is een belangrijk onderdeel van de taak van werkbegeleider. Regelmatig vinden gesprekken plaats tussen de werkbegeleider en stagiair waarin de voortgang wordt besproken. Debby: ‘Het is de kunst om de juiste toon en woorden te vinden wanneer een stage niet goed gaat. Hoe kan je op een positieve manier opbouwende kritiek geven?’ Om dit te leren heeft Debby verschillende trainingen gevolgd, waaronder de basistraining werkbegeleiding. ‘Hier hebben we met een acteur situaties uit de praktijk geoefend. Best confronterend, maar ik heb er veel van geleerd. Ik heb gemerkt dat het me beter lukt opbouwende kritiek terug te geven. Mooi om te zien hoe een stagiair groeit en niet in het verdriet blijft hangen, ondanks de boodschap dat het nog niet helemaal goed gaat. '

Workshop

Maar Debby is nog niet uitgeleerd. ‘Ik wil zo graag een goede werkbegeleider zijn. Ik heb er zelf tijdens mijn stageperiode veel baat bij gehad en weet hoe belangrijk goede begeleiding is.’ Binnenkort wordt een nieuwe workshop ‘beoordelen voor werkbegeleiders’ georganiseerd, waarvoor ze zich heeft ingeschreven. ‘Ik hoop te leren welke stappen ik moet zetten voor een goede beoordeling, zonder daarbij negatieve feedback uit de weg te gaan.’ En wie weet, misschien is ze hiermee op weg om onze nieuwe werkbegeleider van het jaar te worden!