De werkdag van Jody

Dagelijks bezoeken tussen de 100 en 200 patiënten de poli KNO. Dat vraagt om efficiëntie. Jody Jansen, doktersassistente, vertelt over haar werkzaamheden en de kracht van de poli KNO.

Gestroomlijnd
KNO is een drukbezochte poli. Een dienstdoende arts ziet op een ochtend soms wel 25 patiënten. Jody vertelt: ‘Samen met 11 andere assistentes bereid ik die spreekuren voor en assisteren we tijdens het consult. Ook voor de patiënt streven we ernaar om zoveel mogelijk afspraken op één dag te plannen. Iemand met een bijholteontsteking krijgt na het consult met de KNO arts gelijk een CT scan en hoeft dan alleen nog terug te komen voor de uitslag. Moet er een gehoortest worden gedaan? Ook die wordt direct afgenomen door een van de assistentes.’

44 aandoeningen

Tijdens de opleiding doktersassistente leer je algemene KNO vaardigheden zoals oren uitspuiten en gehoortesten afnemen. Jody: ‘In de praktijk is het zo veel meer dan dat. We behandelen hier 44 verschillende aandoeningen. Ik zie hier baby’s van een paar weken oud tot mensen in de 90. Mensen met gehoorverlies, problemen aan de keelamandelen, mensen die last hebben van een allergie, neusbijholteproblemen, snurken, duizeligheid, oorsuizen of heesheid. Alles van de oren tot aan de luchtpijp.’

Wachttijden

KNO in CWZ is er voor een hele grote regio. Ook Radboud verwijst patiënten met reguliere KNO vragen tegenwoordig naar CWZ. ‘We hebben het daardoor erg druk, onze wachttijden lopen op. Het gevolg is dat spoedgevallen nu voorrang krijgen. Wat overigens niet betekent dat klachten die geen spoed hebben niet vervelend zijn. Als jij bijvoorbeeld aan één oor al slecht hoort, en het andere oor gaat plotseling dichtzitten door oorsmeer, dan kan dat heel beperkend zijn. Je wil dan het liefst binnen een week gezien worden. We moeten patiënten zonder alarmsymptomen nu vaker teleurstellen. Maar als het snel moet kan het ook snel. Bijvoorbeeld als we vermoeden dat er kwaadaardigheid in het spel is. Dan wordt de patiënt doorgestuurd naar Radboudumc. Iedere dinsdag is daar een oncologiespreekuur. Daar krijgt de patiënt binnen een dag een diagnose en behandelplan.’

Tijdelijk verlichten

Door de langere wachttijden is het geruststellen van patiënten gaandeweg steeds belangrijker geworden. Jody legt uit: ‘Geruststellen is al de helft van de behandeling. We proberen de zorgen en heftige emoties weg te nemen. De manier waarop we met de patiënt communiceren luistert heel nauw. De patiënt staat altijd voorop, we proberen altijd mee te denken. Bijvoorbeeld met tips die tijdelijk verlichting geven. Dan is die wachttijd beter te verdragen.’

Dit verhaal schreven we voor de maandelijkse rubriek De werkdag van….
De rubriek vertelt hoe CWZ’ers bijdragen aan de goede zorg en service voor patiënten.

September 2019